Ghent University offers several workshops/lessons/lectures to teachers and their students. These can be useful when you want to give your students a glimpse of what researchers do in their daily work. I especially want to emphasize the many mathematical offers out there in the open, desperately waiting for a teacher (and preferably, a class of students) to pass along.
I offer these topics (see below) to teachers and students. All topics are either given as a lesson (roughly two hours) or as a lecture. There are no costs involved. I'm rather flexible in the practical organisation of each of them, so don't hesitate to contact me.
These lessons/lectures are given in Dutch. For this purpose, the short contents of each of these are presented in the same language.
[OUD] De kracht van grafentheorie
Laat je echter niet vangen door de eenvoud van een graaf. Zulke figuren kennen heel wat toepassingen: van eilanden verbonden door bruggen tot trouwfeestjes en Twitter-posts: haast álles kan voorgesteld worden door een graaf. Geen voorkennis vereist!
[OUD] Wiskunde in gezelschapsspelen
Al snel zul je inzien dat wiskunde niet altijd abstract blijft,
maar een vertaling kan maken naar simpel plezier en leedvermaak.
Belangrijk: deze workshop gaat gepaard met een theoretische basis
over axiomatisch projectieve vlakken. Dit wordt op tijdens half
uur op een zeer laagdrempelige manier uitgelegd; geen voorkennis
vereist!
[OUD] Breinbrekende paradoxen
Sommige paradoxen zijn zelfs zo impactgevend dat ze de volledige wiskundewereld op z'n kop hebben gezet. De leerlingen krijgen een interactief overzicht van de interessantste en gekste mathematische paradoxen: een geverfde trompet zonder einde, een contra-intuïtief spelprogramma, een hoop zand bestaande uit enkele zandkorrels, noem maar op!
[OUD] Eulers onoplosbaar raadsel
In deze lessenreeks/lezing ontdekken de leerlingen op een
interactieve en laagdrempelige manier hoe zo'n eenvoudig raadsel
heeft kunnen leiden tot diep-theoretische resultaten binnen de
wiskunde.
Belangrijk: deze workshop gaat gepaard met een theoretische basis
over axiomatisch projectieve vlakken. Dit wordt op tijdens half
uur op een zeer laagdrempelige manier uitgelegd; geen voorkennis
vereist!